maanantai 6. lokakuuta 2014

Elamaa Huarazissa

Mun viimeviikko on sisaltanyt tallaisia asioita:


Tutustumista tyohon, kaupunkiin, ihmisiin, nappeja, nappeja, nappeja, nappeja, lapsia, uusia hedelmia, perulaisia resepteja, uusia sanoja, kauppareissui, tuulta, sadetta, aurinkoa, kirkko, erikoisia kulkuneuvoja, elokuvia, duppausta, kylmia suihkuja, kukonlaulua, musiikkiparaatei, ilotulituksia, vaalia, yollisia teehetkia, kulkukoiria, kuumia lahteita, auringonottoo, kaatosade, laama, lounaita puistossa, pullovetta, ihana kasityokuja, vareja, macbookpro, onepiece oita, skypetysta ja saatoa.


Avaan enemman.


Tutustumista


Eka viikko varmasti missa tahansa uudessa paikassa on sellaista opettelua. Mulle oltiin sanottu etta varaudu, etta ekat kaksi viikkoa tulee olee vaikeimmat.



Oon joutunut vahanku opettelee kaiken alusta. Miten kuljetaan kaduilla ( ei kannata luottaa etta kun jalankulkijalla on vihreet, niin kukaan ei aja sun paalle, kaikki ajaa, ellet vaista. Kuulemma suurin osa paikallisista ei edes tieda, mita ne mustat ja valkoiset viivat kadussa on), miten saa kattoa eri sukupuolta, miten paasen kodilta toihin, miten ostetaan maitoo yms. Lisaks mita hommia tuolla ois tehtavana ja kenen ihmisten kanssa tuun parhaiten toimeen ja kenesta vois tulla mun ystavia. Vaitan etta mulla on hyva nimimuisti, mutta kun naa nimet on niin erilaisia( lahtosin cehcua-kielesta) niin en vielakaan ikina tieda, kenesta puhutaan. Tutustuminen on rankkaa mutta palkitsevaa.


Nappeja


Viimeisen viikon aikana mun tyo on ollut nappien parissa. Ekaks sain kasan neuleita, joihin sain valita napit. Sen jalkeen mun tehtavana oli ettii kaikki samantyyliset napit ja pussittaa ne ja sitten laittaa varien mukaan samoihin purkkeihin. Tassa meni kokonainen paiva, sain sen tehtya ja hiukan perulaiseen tyyliin mulle tullaan sanoo etta hei joo taa nappiasia on meilla aika sotku, niin mita jos sa kuvaisit kaikki napit ja laittaisit koodinumerot ja laskisit aina kuinka monta on kutakin. Ja tarkistaisit laadun ja ja heitat pois huonot ja parittomat. Viela parin paivan paasta tultiin sanoo, etta jos erittelisit viela, mitka on puisia. Tassa vaiheessa opin kantapaan kautta etta tee aina heti homma puhtaasti, alaka yrita oikaista. Olin meinaan laittanut samantyyliset samoihin pusseihin, mutta eihan se ole yhta kuin samanlaiset. No eipa siina mitaan, osaan nyt ainakin espanjaks kaikki varit ja laskupaa kehitty samalla. Myohemmin kun siirsin tikulle niin katoin et otin jotain 280 kuvaa ja siita voi sitten laskee kuinka mulla on mennyt aikaa. Pahimmillaan samaa nappia oli se yli sata-900 ja sitten viela jos oli huono tuuri niin joku kysy sulta jotain, ja jouduit aloittaa alusta. Yks asia mua rohkasi. Se oli se etta mulle sanottiin etta koko neule menee hukkaan jos siina on vaaranlaisia nappei ja ne ei myy. Ja kun jarkkaan noi, niin voidaan helposti kattoo mika sopii minkakin kanssa ja mita tilataan lisaa jne. Eli vaikka vois ajatella mun tyota pahnanpohjimmaisena, niin se mika siita seuraa, on suurta.


Lapsia


Musta tulee superaiti! Jos ja kun selviin naista kuukausista tuolla lastenkodilla niin selviin omistakin! Luulen etta teen erillisen kirjotuksen myohemmin tasta. Mutta oon nyt parina paivana ollut sellaisen tyton kanssa, joka on 8v ja ei pysty kavelee. Ja kun lisaa siihen etta paistaa aurinko taysia ja ollaan korkeemmalla( hengastyy sika paljon helpommin)ja tosiaan kanniskelen tata tyttoo ympari rakennusta ja puhun vieraalla kielella. Niin voin sanoo etta oon ylpee itestani!


Uusia hedelmia


Taalla on sikana mulle tuntemattomia hedelmia ja paatin ottaa aina selfien jokaisen uuden hedelman kanssa( kuvat ilmestyy sitten joskus tanne).


Perulaisia resepteja


Arroz con leche, ceviche, sopita de zapallo,ganchitas ja loppujen nimia en muistakaan. Oon kuitenkin oppinut laittaa ruokaa!(jos ei lasketa sita etta rikoin kattilan kahvan ja siemenet lensi pitkin lattioita ja sytytin talouspaperin palamaan)Mutta ajattelin tuoda Suomeen jotain raaka-aineita ja tehda vaikutuksen perheeseeni. Yks asia joka tuottaa mulle tuskaa on se, etta melkein kaikkeen ruokaan lisataan korianteria.... huhuhu tulee kylmia vareita. Vertaisin tata korianterii vaaranlaisiin nappeihin, koko ruoka menee hukkaan kun siihen laitetaan culantroo. Voin myohemmin kertoa eraasta ravintola-reissusta...




KUVASSA CEVICHE


Uusia sanoja


Joskus on aika tosi rankkaa kun yhteinen kieli on espanja ja jos en ymmarra jotain sanaa, niin se korvataan toisella espanjankielisella sanalla ja voidaan menna ketjua vaikka kuinka pitkalle mun pudistellessa paatani. Mutta tasta plussaa etta yhden keskustelun aikana opin vaikka ja mita uusia sanoja! Ja mun espanja on kehittynyt ihan sikana! Taalla on kylla yks britti joka puhuu vaan espanjaa mutta tenkkapoo tilanteissa heittaa mulle etta Melissa probably, tai candle ja oon kiitollinen Saritasta.


Kauppareissui


Ekalle kauppareissulle sain kartan ja tarkat ohjeet. Suunnistin sinne, asioin ja selvisin. Tosin kesti tosi kauan kun piti eka hahmottaa mita siella kaupassa myydaan ja mika on vastaava suomalainen pestokastike tai missa ois ananasta, ai ei ole pienempaa, hyva on. Lopulta selvisin ja teki mieli huutaa voittohuuto, kun MULTA tultiin kysyy etta missa on kauppa.


Tuulta, sadetta, aurinkoa


Kun ei tuule, niin sataa ja kun sataa, niin ei tuule. Ja aamulla aina paistaa aurinko, meet toihin aurinkolaseissa ja tuut takas sateessa tai tuulessa joka tempoo sua mukaan.


Kirkko


Koska eilen, sunnuntaina, oli vaalit, niin su jumalanpalvelus oli siirretty lauantai-illalle. Musta oli sika ihanaa huomata etta toisella puolella maailmaa uskovaiset puhuu ja saarnaa samoista asioista.( ymmarsin kuitenkin koko puheenaiheen ja jotenkuten ylistelin).Tata tulinki tanne oikeestaa kokee, kuinka Jumala vaikuttaa ja on sama kaikkialla. Kirkko oli tosi pieni, ensinnakin sinne mentiin sellasesti 120cm korkeesta oviaukosta ja sitten se oli yks huone jossa oli pieni alttari ja muovisia penkkei. Tuli sellai olo, etta miks joskus on kotiseurakunnassa ajatellu etta no olipas nolot tarjoilut tai eipas ollut paljoon ketaa paikalla. Nyt vaan mua nolottaa etta miten oon voinutkaan olla niin pienikatseinen! Tuolla oli la seitteman meita ja kun se alko niin vaan nelja, eika todellakaan mitaan tarjoilua. Kun palaan Suomeen niin katon etten enaa koskaan ajattele noin itsekkaasti ja rumasti. Uskossa kyse ei oo ruoasta tai varivaloista tai hienoista tapahtumista tai tuhatpaisesta joukosta, toki se on hienoo etta on paljon uskovaisia! mutta kyse on siita etta halutaan elaa Jumalan kanssa ja se vaan vaatii sen etta sanotaan kylla Jumalan kutsulle.


Erikoisia kulkuneuvoi


Motocars, vahanku moottorilla kayvia kolmipyorasia, mutta niita on nyt alettu epakaytannollisyyden(mahtuu vaan kaks kerralla) vuoks ottaa pois kaytosta.





Kerroin toottaamisesta, no, taalla Huarazissa on kolmas toottays= haluatko tulla kyytiin?

Ollaan kaytetty colectivoi, taxi toottaa, sa heilautat katta, kysyt colectivo? ja kerrot mihin haluat, jos se vastaa kylla, niin sun matka tulee olee 80senttia minne tahansa menitkin. Matkalla taxi poimii ihmisia lisaa kyytiin ja tiputtelee aina millon mihinkin. Sun matkaan saattaa tulla iso lenkki, kun se vie eka ensimmaisen matkustajansa.

Lisaks on isompia busseja, pakettiauton kokosia, tayteen lastattui, bussissa on liukuovi ja yks tyontekija siina ovella. Bussi ajelee eteenpain ja vahan ennen pysakkia, avaa vauhdissa oven ja alkaa huutaa bussin maaranpaata( esim A HUARAZ!!!!)jos joku heilauttaa katta niin bussi pysahtyy, nainen huutaa subesubesube ja tuuppaa matkustajan bussiin. Kun haluut pois niin sanot samanlailla kun taxeissa ja Liman busseissa etta ton koulun kohdalla, taa tyontekija pyytaa sulta millon minkakin maaran annat sen ja se tuuppaa sut ulos bussista. Vaalien aikana varsinkin, naa tyontekijat hyppaa vauhdista postilaatikoille tiputtaa aanestyslappui ja hyppaa vauhdissa sisaan takas bussiin.

Sitten viela samanlaista James Bond- meininkia on Huarazin roska-autot. Ensinnakin ne on ku jaateloautoi, ne soi! Jotain ilosta laulua jossa todetaan etta puhdistamme kadut roskista ja plaaplaaplaa. Ja roska-auto ajaa hiljaa alamakee ja auton perassa on kaks tyontekijaa, talojen kohdalla toinen hyppaa kadun vasempaan ja toinen oikeaan reunaan ja alkaa vauhdilla heittelee roska-autoon ihmisten roskapussei talojen edustoilta samalla kun auto ajaa eteenpain, ja kun osuus on valmis, niin tyontekijat hyppaa takas auton peralle....pikkasen erilaista kun Suomessa, toihan kay ihan treenista!


Elokuvat


Televisiossa miltei kaikki on dupattua. Jessica Alba ei kuulosta Jessica Albalta ja Sinkkuelamaa Carrie vasta outo olikin, puhumattakaan Simpsoneista. Eilen katottiin Robin Hood espanjaks, ja siihen tottuu.

ps. jos ette oo jo nahny Prueba del fuegoo, eli Fireproofia niin suosittelen!


Aamut


Mun aamut koostuu tassa jarkassa: kukonlaulu, oma heratyskello, musiikkiparaatikulkue ja kylma suihku ja tietenkin aamupala. Vaitan etta joka aamu oon heranny kukkoon ja jos yritan sen jalkeen nukkua niin viimeistaan musiikkiparaati herattaa mua. Ja aamupalalla saan kuunnella naapurinkoiran raksytysta. Mutta taa ei ollut valitus, vaan huomoio.

Illalla taas ennen nukkumaanmenoa vuorostaan on ilotulitukset. Joskus vahan jannittaa etten tia, onks pamaus ase vai ilotulitus. Toivon jalkimmaista.


Vaalit


Talot on taynna kaikenlaisia mainostuksia joko julisteen tai graffitin muodossa. Ja sitten on ollut eraanlaisia puolueiden kokoontumisia pitkin pitajaa. Politiikka on nyt ollu kuumin puheenaihe. Valitaan siis pormestareita eri kaupunginosiin.


Mina ja sinkut


Oon saanut uusia ystavia, ensiksi presidentin vaimo ja nyt kolmekymppisia sinkkunaisia. Musta niiden kanssa on kivaa viettaa aikaa, ja janna huomaa etta yhtalailla iasta huolimatta naiset aina puhuu miehista tai sillee juoruaa tai sillee kerro kaikki!!! Jolloin 10vuoden ikaero ei tunnu missaan. Mutta oon ollut nyt Mayten, Sarahin ja Lalyn kanssa mm kuumilla lahteilla(josta kerron erikseen) ja mua pyydettiin saman poppoon kanssa raamattupiiriin ja elokuvailtaan ja mennaan joskus yhdessa picnicille ja erityisesti Lalyn kanssa mulla on ollut huikeita ja avartavia yollisia keskusteluja. Laly on lisaks leikkinyt mun aitia ja ollaan pyykatty ja laitettu ruokaa yhdessa.


Laama


Nain laaman, mullon todistusaineistooki. Se on aika turistikuva, haluun viela saada kontrastiks talta matkalta maalta kuvan laamasta ja musta.


Kaatosade


Taalla sade saa ihan uuden merkityksen. Kadut on niin kapeita ja oikeestaan se katos loppuu vahan liian aikasin etta kaatosateessa/sateessa kastut enemmankin sen takia etta katoksista valuu kaikki vedet sun paalle. Mutta Laly on opettanut mua suhtautuu sateeseen uudella tavalla. Laly rakastaa sadetta ja se sano etta sateen aikana se kokee paasevansa lahemmas luontoa, olemaan osa sita ja koska Jumala loi sateen, niin se paasee lahemmas Jumalaa samalla, kaikkein aidoiten ja puhtaiten.


Miljoo


Toisinkuin Suomessa kouluissa ja tyopaikalla, sulle tarjotaan mahdollisuus saada ruokaa, ostamalla, tai lammittamalla mikrossa. Taalla ei. Joten joku lounaalla lahdetaan aina yksin tai porukalla syomaan ja yks paiva menin ostaa mukaan jonku suolasen pasteijan ja menin kiertelee paikkoi ja loysin ihanan puiston, jonka penkille istahdin. Taalla ei oikeesti oo hirveesti vihreeta ja ainakun sita on, niin nautin niin paljon.



Lisaks lauantaina Laly halus nayttaa mulle perulaisen kasityokujan. Ja oi etta se oli ihan taydellinen! Taynna ihania vareja! Myos huikee tuliaismesta. Ja aijon ostaa itelleni meniaiseks jonkun repun tai laukun tai jopa molemmat! Ne oli niin kauniita, voitti kaikki, mita oon koskaan elamassani nahnyt! Pitaa vaan kierrella ja kattoo kenelta saa edullisemmin. Laly tunsi yhden ihanan cechua-intiaanimyyjan ja juteltiin sen kanssa ja tunsin taas kuinka paasin lahemmas tata kulttuuria!


Huuuh anteeksi kuulkaas tasta pitkanpitkasta tekstista, mutta nyt oon saanu kaiken sanottavani sanottua yhdella kertaa. Ja voin keskittyy kertoo enemman yksittaisia tapahtumia ja tapauksia.


Taa on samalla mulle itelle, etta muistan mita silloin syksy2014 ja kevat 2015 tapahtuikaan Perussa, joten en halua missaa mitaan ja siksi kirjoitan kaiken.

(ps taalla on vahan riskialtista liikkua kamera kainalossa tai laukussa ja sen vuoksi google tarjoaa kuvat, aijon kylla ottaa kuvia, jahka totun elaan taalla)

2 kommenttia:

  1. Voisin lukee koko loppuelämäni näitä sun juttuja <3 ihanaa sairauslomapäivien viihdettä, eli älä pyytele pituudesta anteeks, koska mäki haluun kuulla KAIKEN! Tää kaikki kuulostaa niin epätodelliselta ja oon ihan super onnellinen sun puolesta ku saat olla siel :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. IHANA Claudia, ihan sika mahtavaa oikeesti kuulla. Makin olin sairauspaivaa viettamassa ja siks synty aikamoinen maratooni. Mutta lupaan etta saat kuulla/ lukee kaiken!! Makin oon onnellinen vaikka joskus on tietty niita paivia, etta tuntuu etta hermoromahdus ja tuttuikava kolkuttaa ovella, mutta sillon pitaa vaan muistaa hengittaa ja ajatella kivoi. Kylla ne ohi menee. Valilla mustakin tuntuu niin surrealistiselta, etta oon toisella puolella kotikotia ja kuulen vaan iltotulitusta joka ilta ja kukonlaulua joka aamu ja paivalla kaduilla myydaan hedelmia. Mutta oon ihan varma etta tasta tulee huikee ja kasvattava kokemus!

      Poista