maanantai 6. lokakuuta 2014

Arco Iris

...Nousin bussista hakeakseni laukkuni. Mulla oltiin sanottu etta saan numeron, joka mun taytyy nayttaa, jotta saan laukun. Aivan piece of cake, ajattelin.


Bussi purkautui ihmisista ja sekunnin paasta tajusin, ette naa ihmiset on matkustanut aikaisemminkin. Ihmiset keraantyivat ryppaaseen huoneen peralle. Sitten sinne alettiin tuoda meidan laukkuja, olin onneksi paassyt eturiviin, ja nain oman laukkuni saapuvan.

Laukkujen ja meidan valissa oli eraanlainen aita tuoleista tehtyna. Jossain vaiheessa tajusin systeemin. Heti kun naet oman laukkusi niin pusket eturiviin ja alat huutelee etta toi laukku tuolla on mun. Olin vahan ujo tekemaan tata ja ajattelin keraa rohkeutta ja antaa paikallisille eturivista tilaa. Lopulta sain avattua suuni ja hetken paasta odottelinkin ulkona Elviraa( naista, kenen luona asun taalla Huarazissa). Ulkona mun kanssa oli taxikuskei ja jalleen kerran valkoihoisena, heratan huomiota ja ne heti alko tarjoomaan kyytia hotelliin. Sanoin reippaasti parhaalla espanjalla, mita mulla kuudelta aamulla tuli suusta, etta kiitos ei, odotan erasta henkiloa, kenen luokse menen asumaan. Ja ne kuskit yllatty positiivisesti mun espanjasta ja alko juttelee ja sanoo,etta mene sitten sisalle odottamaan.


Tassa samalla ensimmaisen kerran aloin kattelee ymparilleni. Aurinko oli nousemassa vuorten lomasta ja auringonsateet lenteli ilmassa. Se oli niin kaunista! Kuitenkin Huaraz oli ihan erilainen, mita olin kuvitellut, rauhallisen luontomaisen kaupungin sijasta kuulin ihmisten puheensorinaa, taxeja ja koiria vilkkailla teilla, taloja talojen peraan joissa oli paljon graffitteja, ihmisia myymassa kaduilla hedelmia, kenkia, vaatteita ja vaikka mita. Tuli vahan pelokas ja levoton olo. TAALLAKO mun pitais parjata jouluun asti! Lopulta Elvira tuli ja paastyamme Elviran kotiin, olin tosi poikki ja kaaduin sankyyn. Koska A) Elvirakin ehdotti sita ja B) tunsin heti korkeuden vievan multa energiaa.


Oltiin Paivin kanssa sunnuntaina ostettu mulle korkeuspillereita joita syodaan noin viikon ajan kolme paivassa ja sen jalkeen ei enaa. Joten ihan tajuttomasti mua ei sarkenyt paata tai oksettanut. Menin nukkumaan ja sovittiin etta kahden aikaan Elvira tulee hakemaan mut ja mennaan kattomaan Arco irista.


Arco iris

tarkoittaa sateenkaarta ja on taalla toimiva hengellinen jarjesto, joka nimenomaan antaa iloa ja toivoa ihmisille. Arco iriksen alla toimivat Tejidos turmanye( kangaspaja ja -kauppa) seka casa de hogar, eli lastenkoti. Tejidoksen slogan on: " Prendas que abrigan esperanza". Eli kankaat jotka tuovat toivoa. Taalla Huarazissa on yksi konkreettinen kauppa ja neuleita kuljetetaan Saksaan ja Amerikkaan(jos en nyt ihan vaarin muista), taman lisaksi Suomessa yksi kontakti, jonne lahetamme tilattuja tuotteita ja Suomessa ne voi sitten netin kautta ostaa. Paikka, jossa tyoskentelen on monikerroksinen rakennus, jossa toisessa kerroksessa on toimisto ja varasto valmiille tuotteille. Kolmannessa varsinainen paja, tayer jossa kasityolaiset tejedoras, valmistaa kasin tai koneella erilaisia tuotteita laajasti tumpuista neuleisiin. Neljannessa kerroksessa on muutamat kangaspuut ja lankavarasto.


Arco iriksen toinen rakennus on jarjeston toimistotila, jossa tyoskentelee viisi ihmista( Elvira on Arco iriksen toimitusjohtaja) ja saman rakennuksen alakerrassa on lastenkoti, jossa tyoskentelee kuusi ihmista, plus muutamia sosiaalityontekijoita, jotka hoitaa lasten asioita eteenpain ja vie terapiaan ja sopii vanhempien tapaamisia.


Tama tayer ja lastenkoti ja toimistotilat ovat oikeastaan samaa rakennusta. Tayerin ja toimiston valissa on lastenkodin sisapiha.


Kaikenkaikkiaan musta on niin hienoa olla osa jotain tallaista! Sainkin toimiston sihteerilta paksun nivaskan erilaisia lappuja, jotka piti tayttaa, liittyen rikosrekisteriin ja lasten huolenpitoon ja mun aikaan olla taalla jne. Mulla nousee aina pieni ahdistus kun saan jotai tarkeita Kelan papereita suomeksi, niin nyt sain kaiken saman espanjaksi ja yritin ymmartaa hienoa lakikielta. Kylla sita osaa, kun on pakko.


Nyt oon saanut ehka annettua jonkinlaisen kasityksen yleisesti tasta toiminnasta.


Oon nyt osa tata suurta perhetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti