sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Ruusut ja Risut

Nyt on loistava aika kirjottaa Huarazin ruusut.


Asiat, jotka saavat mut rakastaa Huarazia.


1. Ilotulitukset. Mika oiskaan ihanampi tunne kun kesken rankan kuntotunnin alkaa ilotulitus. (Mun kuntosali on siis kolmannessa kerroksessa ja isot ikkunat ja illalla on pimeeta, joten ma olin aitiopaikalla)

Tai kun heraat yolla unenpopperossa ja raotat verhoo ja naat valtavan varishown! Tarviiko muistuttaa etta ma rakastan vareja.


Niin siis jos Suomi on tuhansien jarvien maa, niin Peru on tuhansien ilotulitusten maa.


2. Paraatit. Koulun paattareita juhlitaan sellasilla valtavilla paraateilla. Paakatu on suljettuna ja lapset kantaa sellasia 5m kokosia hahmoja( yleensa animaatio-elokuvista), jotka ne on ite vasannyt paperista. Oon nahnyt Olofin, minionin, Stichin..lisaks asiaan kuuluu sellai valtava lyomasoitinpauke.


3. Kuntosali. Mun kuntosali on ihan mahtava. Mulla on oma personal trainer kaytannossa ja mun kuntotanssi- ohjaaja on ihan huikee tapaus! Huaraz sai rikottua mun: hyijotkutkuntosalitenaijoastuajalallanikaan-mielipiteen. Oon jo ajatellut ettii Suomesta jollaintavalla vastaavan. Dream on beibe.


4. Kukat. Taalla myydaan kaduilla maanantaisin( mun vapaapaiva sopivasti) kukkia. Ja loytyy tosi paljon valikoimaa ja hinta-laatu-suhde on ihan mahtava. 2euroo kukkakimppu.

Yks paiva touhuilin ja nyt mullon kultanen kukkakimppu.


4. Hedelmat. Tuoreita hedelmia suoraan kotikadulta.


5. Leivonnaiset. Mun heikkous. Palkitsen itteni rankan tyopaivan( eli joka paiva, hehe) jalkeen leivonnaisella. Rakastan menna sinne ja ostaa solella millon mitakin herkkua. Kotimatka menee mukavasti kaaretorttua syoden.


6. Apu. Ma en oo millonkaan taalla hukassa, tai jos oon niin alle sekunnissa joku tarjoo apua. Mun vaalea ulkomuoto vetaa ihmisia puoleen. Mut on neuvottu sairaalassa rokotusosastolle, mulle on tarjottu limsaa, ostettu jaatelo( okei ei niinkaan apu, mutta tykkasin), neuvottu mista loytaa millon mitakin. Ma luulen etta tassa auttaa sekin etta ma rohkeesti aina kysyn.


7. Sininen taivas. Melkein joka paiva heraan siniseen taivaaseen.


8. Ukkonen. Oih, ma niin rakastan Huarazin ukkosta. Kun kuulin ensimmaisen kerran jyrinan, niin pakahduin. Se oli niin majesteettista.


9. Museo. Arkeologisen museon puutarha vei mun sydamen. Siina oli jotain, joka saa mut astuu sinne uudestaan. Inkkarien kivipatsaita, kukkia, penkkei ja vaan se tunnelma.


10. Ravintolat ja kahvilat. Crepsei, papas fritas, ihania jaateloannoksia, pizzaa, burritoi, keksei, kaakaoo, kahvii, aamupaloja, ja noiden paikkojen takat, taulut, musiikki.


11. Kohtaamiset. Kaikkia ihmisia kiinnostaa tosi paljon mina, ja mua ne. win-win. Yks paiva tutustuin yhteen taiteilijaan ja se pyys mua sen ateljeeseen! Pitaa vaan ettii mulle henkivartija..

Ja toisena paivana 15-vuotias Quechuatytto halus kuulla ¨milanesiasta¨( Finlandia) ja juteltiin siina kaikkee randomia. Esim etta viidakossa uskotaan etta kun juot apinan pissaa, niin elat pidempaan.


12. Terveys. Taa on vahan hassu. Mutta mun kunto on noussut taalla ihan sikana. Ekalla kuntotunnilla, bailessa, meinasin pyortya ja murskautua palasiks. Ja nyt kykenen baile, jalkatreenit ja toinen baile. Ihan mahtava fiilis kun kokoajan kykenee parempaan. Plus ylamakia riittaa ja nykyaan ne ei tunnu (melkein) missaan. Ja porukat heitti lappaa etta Suomessa voisin juosta puolimaratoonin.


13. Huarazin kasityo. Se on vaan niin kaunista ja menin ostaa yks paiva muunmuassa laukun. Ne varit miellyttaa mun silmaa.


14. Pyykinripustus. Taalla on katoilla sellasissa siksaksokkeloissa narui ja jostain syysta ma nautin kun saan tayttaa ne sokkelot vaatteilla(lastenkodissa). Sellai kunnon hamahakinseitti.


15. Papukaija. Mun tyopaikan naapurissa on papukaija joka huutelee holaaholaa. Ja se nayttaa niin kauniilta katolla ruskeita vuoria vasten!


16. Naan joka paiva jotain pysayttavaa. Esim lapsi jonka leijana oli muovipussi. Siina se ihan haltioissaan veti perassaan narua johon oli kiinnitetty muovipussi.

Tai sateella quechuanaiset menee muovipussien kanssa kaduille varastoimaan vetta ja pesee hiuksensa.


Noin, tossa on ne mita itse Huarazissa on ruusui. Sitten oli ne mita kirjotin, miten Huaraz ja taallaolo ylipaataan on muuttanut mua ja opettanut.

Tohon voisin viela lisaa lastenkodin. Mun 1v vauvvelin, jolle mun sydan sykkii niin hulluna. Meista on tullut niin tiimi. Ja itken varmaan uuden laguunan tanne kun joudun lahtee sen luota.


Sitten risut.


1. katukoir…. tai hetkinen en kylla kirjota risuja. Ma oon taalla paattanyt keskittyy positiiviseen, niin mun ajatuksissa, teoissa, parisuhteessa ja siis kaikessa. Oon aikamoinen pessimisti liian usein. Ja niinkun elokuvassa 500daysofsummer noi ylemmatki asiat varmasti huonoina paivina tuntuu risuilta( tai oikeastaan ma tiedan etta ne tuntuu, been there). Ma rakastan tota varikasta papukaijaa vs ma vihaan sen arsyttavaa kiljuntaa.


Niin miks edesauttaisin sita kirjottamalla listan joista en pida taalla. Tottakai niita on, en valehtele. Mutta kaannan katseeni aurinkoon.



Tai valosaan. Siis joskus pitaa oppia loistaa pimeydessa. Ja kelaa kaikkee sita hyvaa, ajatella positiivisesti. Ja voiko kukaan muka vaittaa etta naa valot ei kaunistais? Tai valaisis?


Oon nyt oppinut rakastaa Huarazia ja ma pidan tasta asenteesta.





Mustahan on tullut perulainen! Tosin taa hame taitaa olla vahan liian iso.


2 kommenttia:

  1. Ihana Melsu! Kuullostaa niiiin huikeelta, nimimerkillä "tulin just prelistä" :D <3

    VastaaPoista
  2. Huikeeta todellakin. Mukavaa ja soljuvaa kerrontaa sekä mahtävat maisemat. Vautsi vau:)
    Hyvää itsenäisyyspäivää rännän säestämänä.

    VastaaPoista