sunnuntai 27. toukokuuta 2012

Musta lammas vai susi niiden vaatteissa?

Kyllä. Mä oon pohtinu pitkään erästä juttua. Se on oikeestaa musta vääryys, kuinka meijän uskovaisten oletetaan olevan jotain tai kuinka meijän pitää oikeestikki olla jotain. Juttelin tästä eilen laiturilla jalat viilentyen vedessä, ja paras juttuseura megessä.
Oon oikeestaan lukenu semmosen kirjan. joka on perjaattees tarkotettu uskovaisen POJAN lukevan. Mut luin saman pariskunnan (eldredge) yhteistyössä kirjottaman kirjan Valloittava Salaisuus JA TYKKÄSIN todella paljon, niin kelasin et miksikäs ei totakin. (avaan kohta lisää). Sitten oon laittanu tännekin kuvia ku oltii aktiossa Israelissa ja siellä puhuin ekaa kertaa tästä niinsanotusta "tabusta"-
Ja nyt täysin lekkerillä tehdyn matikan kokeen jälkeen tulin tänne lukemaan blogeja ja vastaani tuli lause:
Ja elämäntyylini ei tosiaan ole mikään perinteinen kristillinen selibaatti-hyveellisyys-lähimmäisenrakkaus-laupiassamarialainen -jolkottelu kohti taivaan portteja kuten sen mitä ilmeisimmin pitäisi hyvällä ja oikeanlaisella kristityllä olla.Toi lause oikeestaan oli se viimeinen pisara, joka sai mut tänne kirjottelemaan mun päänsisäisiä tuotoksia, niinku ulostamaan ja ehkä oksentamaan ne muittenki nähtäväks.

 Onneks tossa on sanat: mitä ilmeisemmin, koska muuten oisin räjähtäny. 

Kyl te tiätte että oon puhunu streotypioista ymsyms, ja haluunki nyt teille kertoo vähän mimmosta mun elämä on...
Koulussa yks skedepoika sai kuulla et oon uskossa, taino mä kerroin sille, mut anyway. Sen jälkeen saan aina kuulla kommenttei: Melissa, eikö niin et sä vihaat homoja!
                             Melissa, eikö niin et tää musikki on saatanasta
                             Melissa, käytsä jossai kirkossa?
                             Melissa, eikö sun Jumala oo sulle nyt vihanen ku et oo tehny läksyi.. jne.
Monesti nauran vaan noille älyttömille kommenteille tai yrityksille nauraa mun uskovaisuudelle. 
Mut silti kyl mua ärsyttää, et MISTÄ tääki skedeman on saanu tommosen kuvan uskovaisista? Et okei vaiks Raamatussa voi lukee tohon viittavaa niin onks sitä sit tulkittu jotenki tosi niukasti ja sen vuoks ihmisillä on tommosia kuvia..not nice, jos multa kysytään!

Toinen se ku mama hermostuu mulle, niin saan kuulla kommenttei:
Melissa, ei uskovainen nuori käyttäydy noin!
Melissa, mitä siellä Nuortenilloissa teille oikein opetetaan?
Melissa, voisitko ottaa mallia muista uskovista... jne. 

Monesti oonki huutanu takas et ehkä en sit ookkaa uskovainen.



Musta on kylmää ja karua et kun on Uskossa, niin laatikoituu tiettyy boxii, mis on tietyt hienot käyttäytymismallit ja missä jotkut asiat ovat aivan pöyristyttäviä. Palatakseni siihen kirjaan, niin siinä sanottiin musta tosi hyvin tällee(: Ei Jumala missää vaiheessa sanonu miehille, et teijän pitää olla nössöi, luovuttaa rohkeus ja huimapäisyys ja antaa valta..ei millekään. Ei miestä oo käsketty olee seksuaaliton olento tai et ei mies haluu kuulla vaimoltaa et se Matias on ihan kiva tyyppi. Se mies HALUAA KUULLA et se Matias on sika rohkee ja seikkailunhaluinen ja ei pelkää vaaratilanteita.

Laiturilla istuskellessani sanoin että jos miehii laitettais rivii ja pari uskovaista jätkää sekaa, niin ne ois helppo erottaa sieltä.Ne on niit nössöi ja semmosia olemattomia. Ja ne "coolit ja feimit" on pahiksii. Ja nyt en tarkota sitä, et arvostaisin duudson meininkii ja röhönaurua. Mut ei sen tarvii men sillee et sitku tommoi "cool" tulis uskoo niin sen täytyis luovuttaa se cooliutensa ja alkaa uskikseks( suuresti kärjistettynä) Seki et monesti me uskovaiset tytöt syyllistytää siihe, et me ajatellaan et uskovaisilla jätkillä ei olis mitää halui, näi karkeesti sanottuna. Me voidaa reteesti hilluu biksut päällä niitten eessä ja aatellaa sinisilmäsesti et ei täs mitää, noi on uskossa..MUT yisihköoopr onha ne silti! miehiä! Uskovaisuus ei musta ainakaan tarkota sitä ettei olis mies! Ja niinku meil naisil on halui shoppailuu ja miehii, niin miehillä on naisii ja urheiluu. 

Mä haluisin olla tän asian uranuurtaja et ajatella uskovaisiiki samanlaisina olentoina ku ketä muu tahansa. Ei meijä elämä oo yhtää sen helpompaa, eikä me olla synnittömiä ihmisiä eikä me olla kaukana Jumalasta jos me ajatellaa seksuaalisesti. Amen ja kiitos. 

 

8 kommenttia:

  1. Viisaita sanoja Melli hyvä. Oon miettiny näit samoja täs viime aikoina aika paljon

    VastaaPoista
  2. Tiiän aika varmaan kuka toi skedeboy on, äläkä huoli, ei se sun uskoos pilkkaa. Se vaan on tommonen aina ja kaikille, oli syytä tai ei:-)

    VastaaPoista
  3. 1.On mielenkiintoista ja hälyyttävääkin kuulla nuoren naisen näkökulmasta, että kristittyjen nuorten naisten keskuudessa "ajatellaan et uskovaisilla jätkillä ei olis mitää halui", asia kun on kaikkea muuta. Miestä miellyttää (ilmeisesti) naistakin enemmän kaikki visuaalinen. Tämän seurauksena kristittynä miehenä eläminen on nykyajan yliseksualisoituneessa yhteiskunnassa todella hankalaa.

    Tällaisten väärien käsitysten korjaaminen on todella tärkeää. Parempi on, jos asian tajuaminen aiheuttaa muutoksia. Miehiä auttaisi kovasti, jos vaikkapa naisten shortsin lahje olisi lähempänä polvea, kuin nivusia.

    (HUOM! En syyllistä naisia miesten seksuaalisuuden alueen kiusauksista, pyydän vain apua niiden vastustamiseen.)


    2.Kirjoitat, että uskova helposti herättää ennakkokäsityksiä ympärillään. Tällaiset käsitykset ovat usein liioteltuja, kuten "Ai sä vihaat homoja vai?" tai "Onko tää musiikki saatanasta?", mutta niissä on yleensä pohjalla totuuden siemen: Kristityn ajatellaan olevan hyvä ja vihaavan pahaa. Näin asian kuuluukin mennä.

    Perinteisen kristillisen hyveellisyys-lähimmäisenrakkaus-laupiassamarialainen-elämäntyylin rinnalla ei ole olemassa mitään muuta kristillistä elämäntyyliä. Virsistä ei tarvitse pitää, mutta kristittyjä kutsutaan kunniottamaan vanhempiaan, antamaan omastaan, rakastamaan lähimmäistään.

    Jumala ei ainoastaan kutsu tähän, vaan on antanut Poikansa, jotta hänen yhteydessään ja hänen antamallaan voimalla voisimme näin elää.

    Tulipas tästä pitkä. Noh, siistiä että tällaisia pohdit ja vielä blogiin jaksat kirjoittaa!
    Hyvät kesän alut :)

    Anttoni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh melki on kesän loput käsillää ja saan nyt aikaseks vastaa tänne. Mutku kirjotit Anttoni niin fiksusti, että ei oikee oo ollu sanomista takas. Kyl mä oon tota kiusaus-juttua miettiny, mut oon myös ollu itsekäs ja ajatellu et noi shortsit sopii mulle vaikka onki seksuaalit. Oon nostanu tavallaa keskarit pystyy ja ainaki ite oon pahoillani. Mut tää maailmaha muuttuu kokoajan tommoseks ja en varmasti oo ainoo, joka ei oo edesauttanu teitä miehiä..
      JA lisäks toi et ei oo muuta tapaa elää uskossa, niin siihen on vaikee sanoo mitää, mut mun semmoi elämän ohjenuora on semmoi et ei vahingoita tai loukkaa muita ja elää terveellisesti. Jumalan rakkauden avulla tää kaikki on mahollista.

      Poista
  4. Hmm. Musta tuntuu, että mun on pakko kommentoida tähän jotain, koska toi lainaus on mun oman blogini ensimmäisestä tekstistä. Tekstisi on selvästi keskittynyt "selibaatti" -sanaan ja viittaa seksuaalisuuteen, vaikka tarkoitukseni ei ollut painottaa kyseistä näkökulmaa ollenkaan. Voin kuitenkin käsitellä asiaa seksuaalisuuden kantilta ja olla puolustelematta muita näkökulmiani.

    Ensinnäkin haluaisin viitata pikkulahden pitkään ja monipuoliseen kommenttiin: "Perinteisen kristillisen hyveellisyys-lähimmäisenrakkaus-laupiassamarialainen-elämäntyylin rinnalla ei ole olemassa mitään muuta kristillistä elämäntyyliä. Virsistä ei tarvitse pitää, mutta kristittyjä kutsutaan kunniottamaan vanhempiaan, antamaan omastaan, rakastamaan lähimmäistään." Tässä oikeastaan kiteytyy aika hyvin se käsitys ns. tavoitelluimmasta kristillisyydestä, mitä ainakin minulla on. Voit sanoa, että ei-uskovaisilla on ennakkokäsityksiä uskovaisia kohtaan. Uskallatko myöntää, että uskovaisillakin on ennakkokäsityksiä ei-uskovaisia kohtaan?

    Toisekseen huomaan tekstissäsi parin lukukerran jälkeen ristiriitoja. Puhut siitä, kuinka uskovaisten seksuaalisuudesta ei saisi ajatella stereotyyppisesti, ja sitten sanot, että koska uskovaiset itsekin joskus syyllistyvät vastaavaan ajatteluun, "me voidaa reteesti hilluu biksut päällä niitten (miehien) eessä". Bikineissä esiintyminen uimarannalla, pihalla aurinkoa ottaessa tmv. paikassa ei yleisen mielipiteen mukaan 2000-luvulla ole ollenkaan uskaliasta tai paheellista, niin etteivät miehet saisi nähdä naisia niin vähissä vaatteissa. "Syyllistyt" itse ajatteluun, jonka miellän useimmille julkiuskovaisille tyypilliseksi.

    Useista uskovista nuorista, jotka tiedän tai tunnen, saa sen käsityksen, että he eivät halua harrastaa seksiä ennen avioliittoa, koska kokevat sen olevan väärin. Veikkaampa, että omistakin uskovaisista kavereistasi suuri(n) osa ajattelee näin. Ennakkoluulot kristittyjen tiukasta suhtautumisesta seksuaalisuuteen ovat siis syntyneet pohjimmiltaan vain tällaisista faktoista.

    Ää, liian myöhä ja tulee vaan liian sekavaa tekstiä. Jatketaan vääntöä mun blogissa tai täällä tai missä vaan jos huvittaa :) Mä kuitenkin olen uskossani niin erilainen kuin sä, että mistä tahansa riittäisi varmasti tosi paljon puhuttavaa!

    Siukkuja sulle ja hyviä kesän jatkoja ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. shit ja mä vastaan sulle kans myöhään, ehkä myöhemminkin. Mut missää tapauksessa mun blogi ei oo mikää et laitan asiat näin, ja niin ne on-blogi. Mietinki, että aika uskaliasta ottaa sun blogista toi, mut siin hetkessä se ärsytti mua ja mietin et mitä sitä nyt sit hienostelemaankaan. Ollaan sitten kerralla ehkä vähän karuja. Huomaan kans et ollaan erilaisia uskoltamme ja ois kiva tietää tyylii minkä ikänen oot tai jotai:) Mulle aina nousee joku ihmeellinen rage tai semmoi päälle ku puhutaa uskosta, ku se on niin henkilökohtanen asia ja ei siitä oikee osaa puhuu, ilman et joku osapuoli suutahtaa. En tarkottanu mitenkää tota biksu juttuu jotenki onks se paheellista yleisellä mittakaavalla, vaan ylipäätänsä, että ei se välttämättä oo kauheen kivaa.( vois vertaa siihen jos oisin suklaalakossa ja mun naaman etee tuotas kaikkia erimakusia ja tuoksusisa konvehteja, niin vaikeet tekis) Inhoon vääntöä, et ei tästä tarvii mitää semmosta tulla, mutta siin voin kans myöntää, et onha mullakin ennakkoluuloja niit eikkareita kohtaan, tietty! Mut ennakkoluulot on aina jotenki oikees, edes pienen himpun. Mulle on siis ihasama et oonko johdonmukanen vai ristiriitanen vai mitä täällä, kuha kirjotan sen mitä päähän pälkähtää:)

      Poista
    2. Jep, ymmärrän että tällanen yleistäminen mitä mulla on voi olla sulle ja sun "maailmassa" elävälle vähän muurahaispesän sorkkimista. Kuitenkin mun näkökulma on niin erilainen, ihan tällä tavalla esimerkkinä että mun kaveriporukka viettää viikonloput enemmän tai vähemmän kännissä, sammuminen on hauskaa eikä tuomittavaa, nauretaan tutuille jotka harrastaa känniseksiä, ja röökiä ja nuuskaa kuluu. Ja silti me ollaan kuitenkin suhteellisen "rauhallisia" eikä mitenkään hulluna örvelletä. Ihan fiksua porukkaa me loppujen lopuksi ollaan. :) Tähän verrattuna mun on tosi helppo luokitella uskovat samaan, rauhalliseen, ei-hulluttelevaan laatikkoon. Kaikki riippuu niin paljon siitä, mihin on tottunut ja mitä pitää normaalina ja mitä yliampuvana.

      Toi oli hyvin sanottu, että ennakkoluulot on aina jotenkin oikeassa, koska eihän ne tyhjästä tule. Tiukka jako ärsyttää toki, mutta taustalla on aina totuus.

      Ja olen 17, menossa toisen asteen koulutuksen toiselle luokalle syksyllä. :)

      (ps. ens kerralla kun otat kantaa mun blogissa tai ylipäätään jonkun blogissa esiintyvään kirjoitukseen, suosittelen että ilmoitat blogin omistajalle kans, että pääsee argumentoimaan vähän nopeammin kuin mitä itse:) tietysti siis julkista tekstiä saa vapaasti lainailla blogista toiseen, mutta olis kiva tietää tällaisista asioista. Ei pahalla! :))

      Poista
  5. NIMENOMAA! ihmisten pitäs vaan just tulla kirkkoo, tai ei uskovaisten pitäs men kirkon ulkopuolelle ja alkaa sielt muuttaa tätä kuvaa ittestään. Mehä ollaa se kuva kuitenki saatu aikaseks, ja nyt ois aika muuttaa sitä! Kyllä tämä tästä:) hih <3

    VastaaPoista